Ondergedompeld in Ninh Binh, Ha Long Bay op land - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Janenjantien - WaarBenJij.nu Ondergedompeld in Ninh Binh, Ha Long Bay op land - Reisverslag uit Ninh Bình, Vietnam van Janenjantien - WaarBenJij.nu

Ondergedompeld in Ninh Binh, Ha Long Bay op land

Door: Jantien

Blijf op de hoogte en volg Janenjantien

14 November 2019 | Vietnam, Ninh Bình

Week 2 alweer en onze dinsdag en woensdag verkennen we Ninh Binh, Trang An en Tam Coc. Ons Ha Giang reisgezelachap hebben we achter ons gelaten. En daarmee ook de acceptabele vochtigheid. Hemeltje, wat is dit gebied vochtig! Per fiets en brommer hebben we ons zelfs gewaagd aan enorme pagoda-, citadel-  en tempelcomplexen (1 de grootste van Zuid Azie, lopend... we gingen ietwat kapot). Niet helemaal ons ding, dus nu zijn we er klaar mee voor deze vakantie!

Hoa Lu hier is de oude hoofdstad van Vietnam, met name van het koninklijke gedeelte is best veel overgebleven. Bizar wanneer je je bedenkt dat het uit het jaar 1000 stamt. Hua Mang (dancing cave) is naast een mooie tempelgrot ook de weg naar het 1 van de beste uitzichten van Vietnam. 476 enorme traptreden en dan krijg je zicht op Tam Coc en zijn rivier, ze zeggen wel 'Halong Bay op land'. Mooi was het zeker, maar ook heiig. We kunnen ook niet de hele vakantie geluk hebben met het weer.

Het mooiste van Ninh Binh was toch wel: ons verblijf! Een bamboehut met een lekker bed, uitzicht op het water vol met lelies, vogeltjes, meervallen, eenden omgeven door de enorme karstbergen vanuit onze hangmat op het balkon. Met een verblijf aan Nyugen Shack draag je ook bij aan gratis Engelse les voor lokale kinderen.

Geen overbodige luxe. We redden ons prima, maar het karige Engels in Vietnam hebben we ons wel op verkeken. Gelukkig weten ze zelf google translate ook heel makkelijk te vinden. Overigens de hosts zelf zijn de best Engels sprekende en meest goedlachse Vietnamezen die we zijn tegen gekomen.

Omgeving Ninh Binh staat bekend om berggeiten, con dê. In het verkeer heb je er nog een kluif aan ze te ontwijken. Ze staan overal ook volop op het menu. Sterker nog! Overal aan de weg zit men achter een tafeltje met daarop een hele geit, geel want al wel onthaard. Het eten van de dames van onze accomodatie Nyugen Shack was zo ontzettend goed en divers, dat we nooit 'buiten de deur' hebben gegeten. Ipv geit is het o.a. hotpot geworden (bouillonnen met morning glory, baars, inktvis en gambas) en salade van de bloem van een bananenboom.