Hanoi, de veelzijdige drukke hoofdstad - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janenjantien - WaarBenJij.nu Hanoi, de veelzijdige drukke hoofdstad - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Janenjantien - WaarBenJij.nu

Hanoi, de veelzijdige drukke hoofdstad

Door: Jan & Jantien

Blijf op de hoogte en volg Janenjantien

04 November 2019 | Vietnam, Hanoi

De eerste 2 dagen Vietnam starten in hoofdstad Hanoi.

Wat vermoeid maar vol reislust zijn we zondag om 9.00u aangekomen. Tot aan de tussenstop leek geluk met ons (jaa een stoelen bij de nooduitgang), helaas was dit niet het geval bij de tweede en langste ruk. Maargoed, de overstap in Moskou ging voortreffelijk en dat was het enige waar we van tevoren wat over in hadden gezetten.

Bij de Hanoiaanse douane kreeg Arno nog wel eerst wat visumopstakels te verwerken. Ze zijn toch even zo pietneuzelig hier als in andere landen. De wachrij uit, nieuwe aanvragen, geen/slecht Engels, google translate....ach na een half uurtje 10 euro lichter en een extra visum rijker (en een mooie sticker in het paspoort).

De verkeersdrukte waar Hanoi om bekend is, was op de snelweg nog niet zo duidelijk, maar eenmaal in het centrum was de choas daar. Overal getoeter, niet werkzame stoplichten, honderden scootertjes, . Toch was t enige gevaar van die ochtend het hostel bed: niet gaan liggen want anders overvalt de slaap je.

Lekker Hanoi verkend en kennis gemaakt met het eerste streetfood. Bv Bun Cha, heerlijke rijstnoodlesoep die je zelf in elkaar knutselt met geroosterd vlees en allerlei varianten verse kruiden (Vietnamese munt, anijsblad, koriander, enz). Wat een smaakexplosie!
Heerlijk gegeten en op naar het hotel om lekker bij te slapen.

Maandag:
Vroeg op om te mountainbiken met gids Tommy (luistert totaal niet naar zn zelfgegeven Engelse naam). 3 uur fietsen in deze gekke stad. Waar het de dag ervoor nog wat moeilijk observeren was, lukt het nu al aardig "door de drukte heen te kijken". Nog veel franse invloeden zijn te zien. Hier is ook de Long Biên Bridge te vinden, ontworpen door Eiffel. Tommy vertelt ons al mountainbikend om West Lake over zijn Hanoi, gebruiken, de 7e eeuwse pagoda, zijn tempel, de draak foeniks eenhoorn en schildpad en de 'wietpijp' werd ons ook fijn uitgelegd. West Lake levert prachtige plaatjes op, maar deel 2 van de trip was wel het mooiste: vanuit de stad rijd je zo Banana Island op. Een nog niet door de overheid opgeeist stuk, waar vanallerlei gevulde moestuinen te zien zijn, maar vooral... banana! lots of banana!

Het fijne van een vroege trip is dat je daarna nog de heeeeeele dag hebt om... te eten :) Zo mooi hoe alles op straat gemaakt wordt. Bun Cha bij Huong Lien (waar Obama 'm ook gegeten heeft), het enige wat ze serveren, haast nog weer lekkerder. Zalig kokosijs in een rooftopbar met uitzicht op de 18e eeuwse Ngoc Son Temple in het Hoàn Kiếm Lake. 's Avonds romantisch verlicht, te mooi om te missen, maar daarna snel naar bed in de stad van de rijzende draak.

Emeli Sande - Read All About It (video versie Attraction Shadow Act, Britain's got talent 2013)

• 06 November 2019 - 17:39

Mam:

Wat een prachtige foto's weer, en superleuk om het reiverslag te kunnen lezen